Lechner & Lechner
Architects
STRATEGIE
Wie in der Einleitung bereits kurz umrissen, bildet der Verkehr am Flussraum ein zentrales Thema. Infolge- dessen ist unserer Meinung nach keine zukunftsweisende Strategie für den Flussraum realisierbar, ohne einen Standpunkt zu diesem Thema zu entwickeln. In der Abbildung im Hintergrund sind die Hauptver- kehrsstraßen der Nord-Süd-Verbindung durch die Stadt am Flussraum dargestellt. Auf der nachstehenden Doppelseite befindet sich ein Übersichtsplan über den Verkehr.
STRATEGIE
Wie in der Einleitung bereits kurz umrissen, bildet der Verkehr am Flussraum ein zentrales Thema. Infolge- dessen ist unserer Meinung nach keine zukunftsweisende Strategie für den Flussraum realisierbar, ohne einen Standpunkt zu diesem Thema zu entwickeln. In der Abbildung im Hintergrund sind die Hauptver- kehrsstraßen der Nord-Süd-Verbindung durch die Stadt am Flussraum dargestellt. Auf der nachstehenden Doppelseite befindet sich ein Übersichtsplan über den Verkehr.
STRATEGIE
Wie in der Einleitung bereits kurz umrissen, bildet der Verkehr am Flussraum ein zentrales Thema. Infolge- dessen ist unserer Meinung nach keine zukunftsweisende Strategie für den Flussraum realisierbar, ohne einen Standpunkt zu diesem Thema zu entwickeln. In der Abbildung im Hintergrund sind die Hauptver- kehrsstraßen der Nord-Süd-Verbindung durch die Stadt am Flussraum dargestellt. Auf der nachstehenden Doppelseite befindet sich ein Übersichtsplan über den Verkehr.
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
Lechner & Lechner
Architects
The local supply center of the "Raiffeisenverband" forms the new city gate in the northern part of the state capital. Deliberately positioned at the border of Elisabethvorstadt and Bergheim, the building - strategically rotated into the street alignments - becomes an architectural landmark in the urban space. The project responds to the urban environment on three different levels: at street level, a nearly 200m-long glass curve on Raiffeisenstraße reflects the dynamics of the street space; on the first floor, the landscape terrace with 40 trees and 2,000 bushes forms a green roof, creating a spatial connection to the green Goethesiedlung; additionally, on this level, the entrances and incoming pedestrian and bicycle paths are interconnected. The three floating office floors with three-dimensionally tilted facades define the visual axes from the approaching streets. The inclined office facades support the dynamic impact of the floating structure in the urban space. The external appearance
is emphasized by high-quality materials and finely detailed facadesThe building is environmentallyhigh-quality, with a Gold standard certification nearing completion. The photovoltaic system generating 30,000 kWh provides a constant supply of electricity. In summer, the landscape terrace becomes a shaded, climate-fit space for employees and visitors. There are 250 bicycle parking spaces at the entrances for cyclists, while the underground garage hides all car parking spaces - except for a few barrier-free spots - leaving the urban space exclusively for people. The street-level shops serve the basic needs of the immediate surroundings - whether it's the Goethe settlement, Austraßensiedlung, Techno-Z, or the surrounding offices - and additionally cover the daily needs in the northern part of the state capital. The project was designed together with architect Johannes Schallhammer and implemented by architects collective Lechner Scheicher Schallhammer